Łapą pisane

kocie zapiski

Advertisment

Ratunku! Tone w kłakach! - wszystko o kociej sierści.




Temat linienia poruszałam już w 2012 roku (wtedy był dramat, dwa koty i pies - mogłam kłakami wypychać poduszki i sprzedawać w hurtowych ilościach)  WPIS TU. Od tamtego czasu ubyło nam jedno kłaczące futerko, ale sierść walająca się po domu dalej jest problemem. Do dnia dzisiejszego ku rozpaczy gości magicznego sposobu na pozbycie sie go całkowicie nie odkryłam, niemniej... wynalazłam kilka sposobów jak skutecznie zminimalizować efety uboczne posiadania kota.

Uprzednio jednak, krótko i treściwie o samej zmorze, sierści.

Skład :  Podszerstek znajduje się przy samej skórze kota ( chroni przed niskimi temperaturami). To jest ten uroczy puszek, który lata Ci po domu i Cię denerwuje. 
Włos okrywowy czyli zewnętrzna warstwa. Po tym sobie miziasz kota jest grubszy i błyszczący i też denerwuje jak jest na podłodze, a nie ma kocie. 

Powody rozstania z kotem: wszystko - stres (koty wrażliwe są.. zestresować je może wszystko, choćby własny cień - przykład Tequilla), pora roku (dzikusy zmieniają futro na lato i na zimę, domowe... mogą zrzucać częściej, albo cały rok - to spotkało mnie..), zła dieta.


Sposoby na uporanie się z nadmiarem:

1. Czesanie

Rzecz oczywista i najbardziej pomocna. Im więcej wyczeszesz, tym miej obkłaczone będzie Twoje mieszkanie..i Ty również.
Rynek w kocie szczoty i grzebienie bogaty jest okrutnie. Do wyboru do koloru. 




Prym wiedzie furminator do którego osobiście się nie przekonałam do tej pory. Możecie go dostać w każdej możliwej wersji kolorystycznej, w romiarze S, M, J, Z, dla krótkowłosych, dla długowłosych a pewnie i dla łysych. Jeśli o mnie chodzi mam wrażenie, ze przereklamowany nieco.





Są też zwykłe druciaki które u mnie nie zdają egzaminu, ani przy Tequilli - bo panna czesania nienawidzi i znosi psychiczne katusze przy tej czynności, takze przy niej trzeba czegoś co  raz dwa sierść wyczesuje, ani przy Tigerze, ponieważ jego krótka sierść sie tej szczotki nie ima zwyczajnie. Biorę też pod uwagę, że ja jestem jakaś niepełnosprytna i się nie potrafię tym obsługiwać.







 









 Z naturalnego włosia  również u nas gościła szczota, ale i w tym przypadku fiasko kompletne. Mam wrażenie, ze mogłabym tym czesać do emerytury, a i tak bym kota nie wyczesała.





Grzebienie. O ile ten zwykły o kant kociej d.. potłuc, o tyle ten drugi przy filcujących kotach się całkiem sprawdza. 




























Zgrzebła i rękawice - do samego czesania się średnio nadaje, ale po czesaniu, żeby resztki futra z kota zebrać idealne. Z mebli też dobrze zbiera.







Teoretycznie.. Twój kot może czesać sie również samodzielnie.. bardzo teoretycznie...

Producent twierdzi, że: "Twój kot pokocha tę wygiętą szczotkę. Może się o nią ocierać korzystając z kojącego masażu, pozostawiając równocześnie wypadającą sierść na szczotce. Sierść tę można łatwo usunąć palcami lub za pomocą odkurzacza. Podstawa pozwala naostrzyć pazurki i sprawi, że Twój kot będzie się trzymał z dala od mebli. Na spodzie podstawy znajduje się otwór, w którym można umieścić kocimiętkę (nie wchodzi w skład zestawu), aby szczotka stała się szczególnie atrakcyjna." Czarno to widzę..
 



































 Ja osobiście uwielbiam.. to dziwne urządzenie za zdjęcia poniżej. Nie mam pojęcia skąd je mam, nie wiem co to jest i jak znalazło się w moim domu, ale nic tak nie czesze jak.. to coś. Jak zgubię, będę wyła z rozpaczy do księżyca. 

To jest efekt 20 minut czesania Tequilli - mogę sobie ulepić kocięta, a ona i tak ma jeszcze 3x tyle na grzbiecie.

 

2. Wspomaganie futra

Jeżeli futrzak kłaczy albo się filcuje z powodu kiepskiej diety (zmień dietę!) wspomagać go można preparatami, których często używają właściciele kotów długowłosych. Przykładowe poniżej natomiast doradzam konsultacje z lokalnym weterynarzem, który zna Twojego kota i dobierze środek specjalnie pod niego.

 

EFA OLIE - ok 40 zł za flaszkę

Mieszanka paszowa dietetyczna dla psów i kotów
Stanowi naturalne źródło idealnie zbilansowanych kwasów Omega 3 (olej z ryb zimnomorskich) i Omega 6 (olej z pestek winogron, olej z ogórecznika lekarskiego) |Zastosowanie:
Idealne źródło NNKT 

Wpływ na skórę i okrywę włosową:
Wspomaga funkcje skóry w przypadku jej stanów zapalnych: – w alergiach (AZS, APZS) i innych problemach dermatologicznych (pomaga ograniczać świąd skóry). – w dermatozach i stanach zapalnych skóry o różnej etiologii (bakteryjne, drożdżakowe – Malassezia, grzybicze, pasożytnicze)
Utrzymuje skórę i okrywę włosową w dobrej kondycji: – w stanach nadmiernego linienia, łupieżu, przetłuszczania skóry i okrywy włosowej, przy suchej skórze, matowej sierści i pogorszeniu kondycji okrywy włosowej – poprawia jakość sierści np. przed wystawami – wzmacnia kondycję skóry osłabioną np. w skutek niewłaściwej diety, inwazji pasożytów – u kotów poprzez redukcję ilości wypadających włosów ogranicza formowanie się pilobezoarów (kul włosowych) w przewodzie pokarmowym
Ogólne działanie na organizm: – wspiera pracę i kondycję mięśnia sercowego – opóźnia procesy starzenia – ogranicza skutki stresu – korzystnie wpływa na układ nerwowy – wspomaga płodność – jako naturalny dodatek żywieniowy u zwierząt w okresie wzrostu i w podeszłym wieku
Kwasy tłuszczowe omega-3 ze względu na naturalne działanie przeciwzapalne są stosowane wspomagająco także w stanach zapalnych stawów, trudno gojących się ranach, grzybicach i niektórych nowotworach.

 

Omegan - preparat poprawiający wygląd włosów i funkcjonowanie skóry - ok 20 zł za 250 ml

Omegan jest naturalną, biologicznie czynną aktywną odżywką istotną dla utrzymania zdrowotności skóry.
Omegan sprzyja również rozwojowi organizmu w tym układu kostnego. Zawarte w tranie i oleju sojowym witaminy oraz wielonienasycone kwasy tłuszczowe optymalizują metabolizm, zapobiegają wypadaniu włosów, wzmacniają odporność miejscową i ogólną organizmu, a także hamują procesy zapalne.

 

 Ps. Jeśli Twój kot stał się już posiadaczem rasta dredów - nie wyczesuj ich! Sprawisz mu tylko niepotrzebny ból wyrywając sierść.
Wycinaj nożyczkami najlepiej półokrągło zakończonymi, żeby nie przeciąć przypadkiem skóry. Z filcem już nic innego nie zrobisz.

 

3. 4 stopień obkocenia - jak doczyścić siebie i mieszkanie

 Rolki - to podstawowe utensylia każdego kociarza, który jeszcze nie sfiksował i nie zamknął sie z 30 kotami w domu i czasami z niego wychodzi np. do pracy, żeby zarobić na kocia karme. 

 

Samoprzylepce - z listkami pokrytymi klejem. Niezastąpiona, jeśli się trafi na dobrego producenta. 


 

Zmywalna - po opłukaniu wodą znów nabiera swoje właściwości i można ją użyć ponownie. Tak twierdzą producenci, ja twierdze, ze świetnie zbiera do pierwszego góra drugiego płukania, potem możesz sobie tym pomalować ściany najwyżej.

 

Taśma - są też hipsterzy, którzy czyszczą sie taśmą.. rolki są dla nich zbyt mainstreamowe. Po co sobie życie ułatwiać? Passe.. Z drugiej strony.. działa? Działa.

 

Czyszczenie na etapie prania

Dobrą metodą jest używanie płynu do płukania antystatycznego, dzięki niemu troche mniej kłaków wyciągniemy z pralki.

Kulki Czyszczące do Prania w Pralce
 Tego nie używałam, aczkolwiek mam ochotę, tylko pytanie po głowie mi sie miota czy nie pozaciąga przy okazji ubrań ?
 "Kulki czyszczące do prania w pralce. Dzięki specjalnej powierzchni wyłapią podczas prania zmechacone kuleczki wełny, włosy, sierść lub inne, podobne zanieczyszczenia. Wzmocnią działanie środków piorących! Dzięki wyłapywaniu zanieczyszczeń kulki nie tylko zadbają o odzież lecz także o to, aby mechaniczne elementy pralki oraz odpływ pozostały dłużej czyste. Kulki są przeznaczone do wielokrotnego użycia. Po każdym cyklu prania wystarczy dokładnie je oczyścić."



 Home, sweet full of hair home..
Przyszły koty.. wyszły dywany. Dawo temu gdy w domu był tylko pies jakoś dawaliśmy rade czyścić dywany, chociaż pamiętam ile czasu odkłaczanie tego cuda zajmowało mojej matce. Jak się wyprowadziłam i do psa dołączył Tiger dywany wyleciały z hukiem. Pewnie dałoby radę je utrzymać w należytym stanie, ale osobiście.. nie lubię marnować czasu.
Co do samego czyszczenia powierzchni płaskich - mebli, podłogi, używam płynów antystatycznych, ścierek z mikrofibry, odkurzacz to konieczność i czasami.. magicznych rolek. Głównie do czyszczenia kanap. Koce najłatwiej mi "kocim czarnym czymś do czesania" (patrz wyzej) pozbawić sierści. Tutaj ameryki nie odkryję niestety..

 

A Wy jak sobie radzicie ?

Podziel sie:

CześćKociarzu

Jesteś na kocim blogu Tigera i Tequilli oraz tymczasów.
Mamy nadzieję, że znajdziesz tu coś dla siebie.
Zostaw po sobie ślad dołączajac do konwersacji!
Zobacz nas na portalach społecznościowych i udostępnij post!
Ach...no i baw się dobrze..
Pozdrawiamy,

Mraux i koty.

DOŁĄCZ DO KONWERSACJI

13 miauczących:

  1. Świetny art, dużo grafiki i fajnie wszystko napisane.

    OdpowiedzUsuń
  2. Do czesania Andrzeja mamy furminator - ale tę tańszą "podróbkę" z zooplusa. ja jestem zadowolona, Andrzej mniej, ale swoje zadanie, czyli wyczesanie nadmiernej ilości kocich kłaków spełnia, nic lepszego do tej pory nie znalazłam ;) Papierowe rolki, odkurzacz, zmiotka i mop też na co dzień w użyciu, dodatkowo do czyszczenia kanapy sprawdza się doskonale gumowa rękawica lekko zwilżona wodą - nic lepiej nie zbiera rudych kłaczków ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. z rękawicą się zgadzam, rownież jej w ten sposób używam jeżeli nie mam rozłożonego koca.

      Usuń
  3. Mamy furminator, rękawice i gumowe szczotki oraz szczotki metalowe. Brytek czesany jest codziennie i to znacznie ogranicza pojawianie się sierści w domu. Ragdoll na razie gubi znikome ilości futra.
    Zbawieniem jest dobry odkurzacz z turboszczotką do sierści. Dwa odkurzania w tygodniu i jest ok.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zazdroszczę. Ja jeszcze chwile i po poranną kawę będę będę szła z odkurzaczem

      Usuń
  4. U nas te antykłaczki się nie sprawdziły

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem, ze kłaki zostały..szkoda. To mógł być hit

      Usuń
  5. Nie wiem, czy moje koty gubią tak mało sierści, czy to ja jej już nie zauważam, ale czeszemy się dość rzadko i gumową rękawicą, i to wystarcza. Podróbka furminatora też czasem jest w użyciu, ale u jednego z kotów na ciemnym grzbiecie magicznie wyczarowuje łupież, którego normalnie nie ma...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a słyszałam opinię, że furminatoro podobne mają takie magiczne moce. Zbyt mocno po skórze szorują :/

      Usuń
  6. My mamy zwykłą szczotkę i rękawicę, ale nie używamy tego często. :P
    Do czyszczenia ubrań z sierści mam rolki. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trafił się sierściuch, który się z sierścia nie rozstaje? :)

      Usuń
  7. Bardzo ciekawe rady, mam trzy koty i przy tym lubię ciemne ubrania - wiadomo, że to połączenie nie wróży nic dobrego. Sprawdzę co się da z tym jeszcze zrobić. Choć czasami oddaję paczkę ubrań i zajmuję się nimi moja ulubiona <a href="http://www.pralniaduarte.pl" title=pralnia Wrocław" alt="pralnia Wrocław>pralnia Wrocław</a>, potem nawet sierść jakby mniej się przyczepia. Ale fajnie znać takie tricki. :)

    OdpowiedzUsuń

USZCZĘŚLIW KOTA - zostaw komentarz